Καταρρίπτει τον "μύθο" του κάθετου άξονα Κομοτηνή - Νυμφαία-ελληνοβουλγαρικά σύνορα που θα κατέστρεφε την τοπική οικονομία της Ροδόπης, παραθέτοντας στοιχεία που προκύπτουν από τις απαντήσεις των ίδιων των επιχειρηματιών της Ροδόπης. Η έρευνα που διεξήγαγε το Οικονομικό Τμήμα του Δ.Π.Θ. κατ' εντολή της Ομοσπονδίας Επαγγελματικών, Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων Ροδόπης, καταθέτει προς προβληματισμό ένα χρήσιμο συμπέρασμα σχετικά με την επίδραση της λειτουργίας του κάθετου άξονα στη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2017. Το μέγεθος του δείγματος ήταν τριακόσιες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο των ερωτηματολογίων, τα οποία περιελάμβαναν ανοιχτές και κλειστές ερωτήσεις, καθώς και τις υποκατηγορίες του δεύτερου τύπου, όπως ερωτήσεις διαβαθμισμένης κλίμακας, διχοτομικές, βαθμονόμησης και κατάταξης. Το 72,9% ήταν άντρες και το 27,1% ήταν γυναίκες. Το 36% απάντησε ότι είχε ηλικία από 45 έως 54 ετών, το 32,7% ήταν από 35 έως 44, το 18% από 25 έως 34, το 12,7% από 55 έως 64 και το 0,3% από 18 έως 24 και 65 και άνω. Το 70,8% ήταν έγγαμοι, το 22,5% άγαμοι, ενώ το 6,7% απάντησε διαζευγμένος/χήρος. Το 34,3% απάντησε ότι είναι απόφοιτος λυκείου, το 29% πτυχιούχος Α.Ε.Ι.-Τ.Ε.Ι., το 18,7% απόφοιτος Ι.Ε.Κ.-Ο.Α.Ε.Δ., το 11% απόφοιτος γυμνάσιου, το 6,7% απόφοιτος δημοτικού και 0,3% δεν τελείωσε το δημοτικό. Το 94,2% δήλωσε ότι το κύριο επάγγελμά του είναι βιοτέχνης/έμπορος και το 5,8% ότι δεν είναι.

Σχετικά, λοιπόν, με την επίδραση στην επιχείρησή τους της λειτουργίας του κάθετου οδικού άξονα 75 της Εγνατίας οδού Κομοτηνή – Νυμφαία - ελληνοβουλγαρικά σύνορα, το 58,6% απάντησε ότι η λειτουργία του κάθετου άξονα δεν επηρέασε καθόλου την λειτουργία της επιχείρησής του, το 24,2% επέδρασε αρνητικά και 14,8% θετικά. Στο συμπέρασμα ότι μάλλον οι επαγγελματίες δεν εκμεταλλεύτηκαν όσο θα έπρεπε την είσοδο χιλιάδων επισκεπτών μέσω του κάθετου άξονα στη Ροδόπη, καταλήγουμε διαβάζοντας τα παραπάνω δεδομένα. Είναι κοινά παραδεκτό ότι η πλειονότητα των εισερχόμενων μέσω του άξονα χρησιμοποιεί την περιοχή μας ως ένα πέρασμα για να κατευθυνθεί σε άλλες περιοχές της βόρειας Ελλάδας και κυρίως προς Θάσο, Κεραμωτή, Χαλκιδική. Ελάχιστα έχει λαμβάνειν η Ροδόπη από τη μέχρι σήμερα λειτουργία του άξονα, με τους τοπικούς φορείς να κοιτούν αμέτοχοι τους ξένους επισκέπτες να επιλέγουν άλλους νομούς.

Τρία χρόνια μετά τη λειτουργία του κάθετου άξονα, οι επισκέπτες μέσω αυτού περιορίζουν την παρουσία τους σε εξορμήσεις στις κοντινές θάλασσες του Φαναρίου και της Μαρώνειας, προκαλώντας εκεί μία πρόσκαιρη αύξηση του τζίρου και ίσως σε αυτό να οφείλεται το γεγονός ότι το 14,8% των επαγγελματιών της Ροδόπης απαντά θετικά ως προς την επίδραση του άξονα στη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Αυτό όμως που θα πρέπει να προβληματίζει τους εκπροσώπους των επαγγελματιών και τους τοπικούς φορείς, είναι ότι για την πλειονότητα των επιχειρήσεων (περισσότερες από μία στις δύο, ποσοστό 58,6%) η λειτουργία του κάθετου άξονα δεν επηρέασε καθόλου. Μία υποδομή που ευεργετεί άλλους νομούς με πλήθος επισκεπτών τους καλοκαιρινούς και όχι μόνο μήνες, περνάει μέσα από τη Ροδόπη και δεν την...ακουμπάει.

Τα ευρήματα αυτά βρίσκονται στα χέρια της Ο.Ε.Β.Ε.Σ. και ελπίζουμε να αποτελέσουν οδηγό για ένα καλύτερο μέλλον.

Δήμητρα Συμεωνίδου – "Χρόνος"

 

Mustafa