Τη διάσταση απόψεων που υπάρχει στις τάξεις των εκπαιδευτικών σχετικά με το πιλοτικό πρόγραμμα υποστήριξης μουσουλμανοπαίδων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στα νηπιαγωγεία της Θράκης, αποκαλύπτουν δύο ανακοινώσεις παρατάξεων εκπαιδευτικών που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα. Θετικά διάκειται στο πρόγραμμα η Ριζοσπαστική Αριστερά-ΕΡΑ, κάθετα αντίθετη εμφανίζεται η Δ.Α.Κ.Ε.

Θυμίζουμε ότι τον Φεβρουάριο του 2017, το Ι.Ε.Π. με ένα απλό δελτίο τύπου ανακοίνωσε την πρόθεσή του να υλοποιήσει πιλοτικό πρόγραμμα στα νηπιαγωγεία της Θράκης όπου φοιτούν νήπια της μουσουλμανικής μειονότητας. Το πρόγραμμα προέβλεπε την πρόσληψη συνεργάτη/τριας, μέλους της μειονότητας (δίγλωσσου ατόμου), πτυχιούχου ελληνικού Α.Ε.Ι., με πιλοτική εφαρμογή για το υπόλοιπο της σχολικής χρονιάς (2016-2017) σε έξι νηπιαγωγεία, ενώ για την επόμενη σχολική χρονιά (2017-2018) σε δώδεκα, με επίφαση την ενίσχυση της ελληνομάθειας των νηπίων. Οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ροδόπης και Ξάνθης, έχοντας και τη σύμφωνη γνώμη των νηπιαγωγών και αφουγκραζόμενοι τις απόψεις τους, άμεσα κινητοποιήθηκαν αντιδρώντας στο πιλοτικό πρόγραμμα με αποτέλεσμα την αποτροπή του για το σχολικό έτος 2016-2017. νΌμως το Ι.Ε.Π. και το υπουργείο Παιδείας, παραβλέποντας τις αντιδράσεις και τις ομόφωνες αποφάσεις των συλλόγων στις οποίες μάλιστα διατυπώνεται εκτενώς και με εκπαιδευτικά επιχειρήματα το σκεπτικό της διαφωνίας, συνεχίζει και προκηρύσσει τις θέσεις των συνεργατών/τριων στα δημόσια νηπιαγωγεία της Θράκης διευκρινίζοντας απλώς πως θα πρέπει να είναι νηπιαγωγοί προερχόμενοι από τη μουσουλμανική μειονότητα.

Η ανακοίνωση της Ριζοσπαστικής Αριστεράς-ΕΡΑ

Οι εκπαιδευτικοί της Ριζοσπαστικής Αριστεράς-ΕΡΑ, σε ανακοίνωσή τους τονίζουν ότι "το πρόγραμμα παρότι δεν προέκυψε μέσα από έναν παρατεταμένο διάλογο δεν αποτελεί «κεραυνό εν αιθρία», αντίθετα με τη φιλοσοφία του συμφωνούμε πλήρως. Αποτελεί πρόταση της εκπαιδευτικής αριστεράς εδώ και πολλά χρόνια, και πάντα συνόδευε τις αναφορές μας σε σχέση με την προσχολική εκπαίδευση των νηπίων της μειονότητας".

Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης επισημαίνεται: "Δεν παραγνωρίζουμε ότι η εκπαίδευση της μειονότητας είναι ένα σύνθετο πεδίο όπου αλληλεπιδρούν παράγοντες πολιτικοί, κοινωνικοί, οικονομικοί, πολιτιστικοί και παιδαγωγικοί. Αυτό που θα πρέπει να αποφευχθεί, πάντως, είναι να μετατραπεί το ζήτημα, σε πεδίο μικροκομματικής αντιπαράθεσης και εκδίπλωσης εθνικισμών από τη μια ή από την άλλη πλευρά, που εμφιλοχωρούν συνήθως σε κάθε προσπάθεια αλλαγών στην εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας, αλλαγές που διαχρονικά συνοδεύονται από πλούσιο ιστορικό αντιδράσεων".

Η ΕΡΑ, μέσω της ανακοίνωσής της "καλεί την εκπαιδευτική κοινότητα Ξάνθης και Ροδόπης και πρώτιστα τους/τις νηπιαγωγούς, να συμβάλουν στην ολοκλήρωση του πιλοτικού προγράμματος, τα πορίσματα του οποίου μέσα από εκτενή και δημιουργικό διάλογο να συμβάλλουν ώστε να βγουν τα ορθά συμπεράσματα προς όφελος των παιδιών της μειονότητας, της πιο αποτελεσματικής τους εκπαίδευσης και συνολικότερα του δημόσιου ελληνικού σχολείου". Παράλληλα τονίζει ότι "αγωνίζεται μαζί με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό κίνημα για δεκατετράχρονη υποχρεωτική δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο δημόσιο και δωρεάν νηπιαγωγείο για όλα τα παιδιά τεσσάρων ως έξι χρονών. Κανένα παιδί τεσσάρων ως έξι ετών έξω από το δημόσιο σχολείο. Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών για τα νηπιαγωγεία, ικανών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης. Μείωση του αριθμού των νηπίων ανά τμήμα από φέτος με στόχο τους δεκαπέντε μαθητές. Εισαγωγική και περιοδική δωρεάν επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα διγλωσσίας και εκπαίδευσης".

Η ανακοίνωση της Δ.Α.Κ.Ε.

Σε ανακοίνωσή της η Δ.Α.Κ.Ε. υπενθυμίζει ότι "σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα με ψήφισμά της στην 86η γενική συνέλευση της Δ.Ο.Ε. αντιδρά στην υλοποίηση του προγράμματος του Ι.Ε.Π. «Εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη» για τα νηπιαγωγεία της Θράκης".

Παράλληλα τονίζει "όταν οι νηπιαγωγοί που εργάζονται στα νηπιαγωγεία της Θράκης αρνούνται να συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό, οι ιθύνοντες κωφεύουν και συνεχίζουν ακάθεκτοι τη γραμμή που έχουν χαράξει χωρίς τη στοιχειώδη ευαισθησία να προηγηθεί διάλογος ή έστω τυπική ενημέρωση. Ποιους σκοπούς εξυπηρετούν; Είναι οικονομικοί οι λόγοι ή άλλης φύσεως; Γιατί δεν αφουγκράζονται τη γνώμη της εκπαιδευτικής κοινότητας; Στην πρόσφατη συνάντηση του διοικητικού συμβουλίου της Δ.Ο.Ε. με τον υπουργό Παιδείας, η απάντησή του ήταν ότι το πιλοτικό πρόγραμμα του Ι.Ε.Π. στα νηπιαγωγεία της Θράκης θα υλοποιηθεί όπως έχει σχεδιαστεί κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά σε έξι νηπιαγωγεία. Έστω και τώρα, καλούμε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και το Ι.Ε.Π. να συνειδητοποιήσουν τις πολύπλευρες αρνητικές συνέπειες της διαδικασίας που προσπαθούν ετσιθελικά να εφαρμόσουν και να ενστερνιστούν την εμπεριστατωμένη επιστημονικά άποψη του εκπαιδευτικού κόσμου, ακυρώνοντας τις όποιες ενέργειες έχουν δρομολογηθεί".

Η Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στην ανακοίνωσή της, "δηλώνει για άλλη μια φορά την αντίθεσή της στην εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος στα νηπιαγωγεία της Θράκης και αγωνίζεται για: Μη εφαρμογή του προγράμματος του Ι.Ε.Π. στα νηπιαγωγεία της Θράκης. Την κάλυψη των μορφωτικών αναγκών όλων των νηπίων, την υπεράσπιση του δημόσιου νηπιαγωγείου και των λειτουργών του. 2χρονη δημόσια και δωρεάν προσχολική αγωγή. 14χρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο. Μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Μείωση της αναλογίας μαθητών σε 1/15 στο νηπιαγωγείο και 1/20 στο δημοτικό σχολείο. Αύξηση της οργανικότητας σε νηπιαγωγεία όπου φοιτούν αλλόγλωσσοι μαθητές. Αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και του παιδαγωγικού υλικού".

Δήμητρα Συμεωνίδου – "Χρόνος"