Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της Γ.Σ.Ε.Ε. πραγματοποίησε έρευνα με σκοπό την καταγραφή των αντιδράσεων των καταναλωτών στην τρέχουσα αύξηση των τιμών των προϊόντων και υπηρεσιών.
Τα σημαντικότερα εξαγόμενα είναι τα ακόλουθα:
- Σε τακτική συντήρηση και επισκευή της κατοικίας του προβαίνει μόνο το 4,8%. Στην πλειονότητά τους (59,9%) οι ερωτώμενοι δηλώνουν ότι τελευταία φορά που συντήρησαν την κατοικία τους ήταν τα τελευταία τρία ή περισσότερο από πέντε χρόνια
- Οι καταναλωτές που μείωσαν το ποσοστό θέρμανσης της κατοικίας τους σε μεγάλο βαθμό αποτελούν το 86,8%. Οκτώ στους δέκα επιλέγουν να φοράνε περισσότερα ρούχα για να αποφεύγουν τη δαπάνη της θέρμανσης. Το 91,3% χαμηλώνει ή κλείνει τη θέρμανση τις νυχτερινές ώρες του ύπνου
- Σε ποσοστό 40%, μειώνουν τις φορές που κάνουν μπάνιο, ενώ οι περισσότεροι προτιμούν ένα γρήγορο ντους αντί για μπάνιο (73,5%)
- Το 74,4% δηλώνει ότι αποφεύγει τη χρήση του φούρνου της ηλεκτρικής κουζίνας. Δεν είναι μικρό και το ποσοστό όσων μείωσαν και το καθημερινό μαγείρεμα (57%)
- Στην ίδια λογική μείωσαν και το σιδέρωμα ρούχων (73,7%), ενώ επιλέγουν να πλένουν τα πιάτα στο χέρι για να αποφύγουν τη χρήση του πλυντηρίου πιάτων (79,4%). Επίσης, την προτίμησή του στην απλώστρα ρούχων αντί για στεγνωτήριο δηλώνει το 94,6% των καταναλωτών
- Στην ερώτηση αν πραγματοποιούν αγορές από το καλάθι του νοικοκυριού, η πλειονότητα απαντά αρνητικά (83%). Οι καταναλωτές σημειώνουν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν συμβάλλει καθόλου στη μείωση κόστους τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης του νοικοκυριού τους (71,0%)
- Από τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό θεωρούν πρωταρχική ανάγκη να καλύψουν το κόστος των τροφίμων (73,2%). Δευτερεύουσα αλλά εξίσου σημαντική ανάγκη θεωρούν την κάλυψη του κόστους ιατρικής περίθαλψης (59,8%), στη συνέχεια της θέρμανσης (54,3%) και τέλος του ενοικίου ή δανείου κατοικίας (53,9%). Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η ψυχαγωγία για τους περισσότερους είναι από καθόλου ως μέτρια σημαντική (77,4%) όπως και η προσωπική φροντίδα (70,2%) και η ένδυση (76,10%)
- Οι καταναλωτές μείωσαν και τη μετακίνηση με Ι.Χ. κατά 77,3% ενώ ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό μείωσε και την αγορά τροφίμων και τα λοιπά βασικά είδη πρώτης ανάγκης (55,6% και 65,10% αντίστοιχα). Για να ανταπεξέλθουν στις ανατιμήσεις προϊόντων και ενέργειας, επιλέγουν να προβούν σε περικοπή δαπανών για την προσωπική τους φροντίδα αλλά και την ένδυση-υπόδηση (83,5% και 90,4%)
- Αναφορικά με τις δραστηριότητες αναψυχής, έξι στους δέκα αδυνατούν να απολαύσουν έστω και μία εβδομάδα διακοπές το χρόνο. Το 56,2% δεν έχει κάνει διακοπές τουλάχιστον τα τρία τελευταία έτη ή και καθόλου. Σχεδόν τρεις στους δέκα δεν έχουν κάνει διακοπές εδώ και πολλά χρόνια, ενώ στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και το υπόλοιπο 27,8% που απέδρασε μόλις για μία εβδομάδα πριν από τρία έτη
- Σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες, μία φορά την εβδομάδα μπορεί να καταναλώνει κρέας το 41,3%. Με βάση τον οικογενειακό του προϋπολογισμό, ψάρι μία φορά την εβδομάδα καταναλώνει το 52,3%. Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και για τα πουλερικά, αφού μόλις μία φορά καταναλώνεται από το 55,9%
- Επτά στους δέκα ερωτώμενους επιλέγουν να αγοράζουν τρόφιμα με βάση την προσφορά και την χαμηλότερη τιμή
- Σχεδόν όλοι οι καταναλωτές επιθυμούν να αγοράζουν προϊόντα απευθείας από τους παραγωγούς, χωρίς τη μεσολάβηση μεσαζόντων (91,5%).