Με θέμα «Αναγκαιότητα λήψης μέτρων για την ακαδημαϊκή εξομοίωση των πτυχίων της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης με αυτά των Παιδαγωγικών Τμημάτων τετραετούς φοίτησης», οι βουλευτές του ΣυΡιζΑ Αϊχάν Καρά Γιουσούφ, Τάσος Κουράκης, Γιάννης Αμανατίδης, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ και Μαρία Κανελλοπούλου υπέβαλαν την ακόλουθη ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων:
Η πρωτοβάθμια μειονοτική εκπαίδευση των μουσουλμάνων μαθητών της Θράκης γίνεται στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία. Στα σχολεία αυτά συνυπάρχουν δύο ανεξάρτητα προγράμματα διδασκαλίας, ένα ελληνόφωνο και ένα τουρκόφωνο, ενώ τα μαθήματα διδάσκονται από χριστιανούς και μουσουλμάνους εκπαιδευτικούς αντίστοιχα (ν. 1566/85). Η μεγάλη πλειοψηφία των δασκάλων που διδάσκουν στο τουρκόφωνο πρόγραμμα των μειονοτικών δημοτικών σχολείων στη Θράκη είναι απόφοιτοι της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας της Θεσσαλονίκης (ΕΠΑΘ β.δ. 31/68 και 725/69).
Το 2011 καταργήθηκε η ΕΠΑΘ (άρθρο 59 του Ν. 3966/2011).
Η ελληνική πολιτεία – εδώ και χρόνια θέλοντας να αναβαθμίσει την παρεχόμενη στους δασκάλους εκπαίδευση, κατήργησε τις Παιδαγωγικές Ακαδημίες και ίδρυσε πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης τετραετούς φοίτησης. Στη συνέχεια έδωσε τη δυνατότητα εξομοίωσης των πτυχίων των αποφοίτων των πρώην Παιδαγωγικών Ακαδημιών με αυτά των νέων τμημάτων τετραετούς φοίτησης.
Για άγνωστους λόγους η ΕΠΑΘ έμεινε τότε εκτός των εξελίξεων της ελληνικής νομοθεσίας, που αφορούσε στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης των δασκάλων της χώρας. Αναφορικά με την ΕΠΑΘ, δεν έγινε καμία κίνηση προς την κατεύθυνση της εξομοίωσης μετά την κατάργηση των Παιδαγωγικών Ακαδημιών. Και δυστυχώς η κατάσταση αυτή παραμένει η ίδια μέχρι σήμερα.
Αυτό έχει ως συνέπεια οι απόφοιτοι της ΕΠΑΘ να βρίσκονται σε ένα καθεστώς επαγγελματικής ομηρίας. Αυτό έγινε ιδιαίτερα εμφανές σε περιπτώσεις κατά τις οποίες οι απόφοιτοι της ΕΠΑΘ δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για θέσεις Π.Ε. στο δημόσιο, γιατί το πτυχίο της ΕΠΑΘ δεν είχε εξομοιωθεί με εκείνα των Παιδαγωγικών Τμημάτων. Ενώ δηλαδή τα πτυχία των άλλων Παιδαγωγικών Ακαδημιών εξομοιώθηκαν με τα πτυχία των πανεπιστημιακών τμημάτων, η ΕΠΑΘ και οι απόφοιτοί της έμειναν καθηλωμένοι. Ταυτόχρονα, επειδή το πτυχίο τους αντιστοιχεί σε διετή φοίτηση οι απόφοιτοι αδυνατούν να συμμετάσχουν σε υποψηφιότητες για μεταπτυχιακές σπουδές.
Επιπλέον ενισχυτικά στο άδικο αυτό καθεστώς λειτούργησε το γεγονός ότι στο παρελθόν δόθηκε η δυνατότητα συμμετοχής σε εξετάσεις εξομοίωσης (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης – ΔΠΘ) μόνο σε αποφοίτους της ΕΠΑΘ, οι οποίοι ήδη εργάζονταν ως μόνιμοι δάσκαλοι στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 260 αδιόριστοι εκπαιδευτικοί απόφοιτοι της ΕΠΑΘ, από τους οποίους μόνο οι 60 εργάζονται ως αναπληρωτές.
Επειδή το θέμα της εξομοίωσης των πτυχίων των αποφοίτων της ΕΠΑΘ εκκρεμεί εδώ και χρόνια.
Επειδή η υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακή μόρφωση για όλους τους δασκάλους, άρα και για αυτούς του τουρκόφωνου προγράμματος των μειονοτικών σχολείων, αποτελεί εκπαιδευτικό δικαίωμα των μαθητών και βασική υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας στο πλαίσιο της ισονομίας και της ισοπολιτείας.
Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
- Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου ενδιαφέρεται πραγματικά για την αναβάθμιση της ποιότητας της μειονοτικής εκπαίδευσης μέσω της αναβάθμισης των πτυχίων των αποφοίτων της ΕΠΑΘ;
- Για ποιο λόγο δεν έγινε μέχρι σήμερα καμία κατάλληλη ρύθμιση ώστε να παρέχεται η δυνατότητα εξομοίωσης στους αποφοίτους της ΕΠΑΘ, όπως έγινε για τους αποφοίτους των παλαιών παιδαγωγικών ακαδημιών;
- Ποια μέτρα θα ληφθούν ώστε να παρέχεται η δυνατότητα εξομοίωσης σε όλους τους αποφοίτους της ΕΠΑΘ (μόνιμοι, αναπληρωτές, εργαζόμενοι, άνεργοι), όπως έγινε στο παρελθόν για τους αποφοίτους των παλαιών παιδαγωγικών ακαδημιών;