XanTheater

  • Δεν έχουμε τίποτε εναντίον του Αντώνη Μουσαδέ, αλλά λίγο μετά από αυτό τι είναι αυτό;
  • Βία, τρομοκρατία και επιστροφή της δεξιάς στα μετεμφυλιακά ήθη της
  • Δυστυχώς το να γνωρίζεις πώς να γράψεις πέντε αράδες στα ελληνικά, δεν αποτελεί προαπαιτούμενο για να γίνεις δήμαρχος ελληνικής πόλης
  • 3.220 ευρώ για μία εμφάνιση τοπικού σχήματος στην Ξάνθη!
  • Ανακριβείς οι φήμες ότι θα μπει στον κόμβο της Σάρδεων μηχάνημα έκδοσης αριθμών προτεραιότητας για όσους κυνηγάνε τα αδέσποτα
  • Αποκαλύφτηκε ποιος έκανε τη δωρεά για την περιβόητη "μεγάλη σημαία" στην Ξάνθη κατά την προεκλογική περίοδο των δημοτικών εκλογών...
  • Επίκαιρο
  • Το είδαν στο indeXanthi.gr και τους άρεσε. Προσέτρεξαν στην πηγή, το έκαναν copy-paste αλλά... ξέχασαν να την αναφέρουν. Όπως κάνουν καθημερινά...

Myblogs.gr

Νίκος

Στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο της UNESCO για την «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Ανθρωπότητας» εντάχθηκε η μουσική παράδοση του ρεμπέτικου κατά τη 12η ετήσια συνεδρίαση του φορέα που πραγματοποιήθηκε στην Κορέα από τις 4 ως τις 9 Δεκεμβρίου, μετά από τον πλήρη φάκελο υποψηφιότητας που υπέβαλε το υπουργείο Πολιτισμού.

Το ρεμπέτικο είναι το πέμπτο στοιχείο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που εγγράφει η Ελλάδα στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας. Έχουν προηγηθεί η μεσογειακή δίαιτα (από κοινού με Ιταλία, Ισπανία, Μαρόκο, Πορτογαλία, Κύπρο, Κροατία), η παραδοσιακή μαστιχοκαλλιέργεια στη Χίο, η τηνιακή μαρμαροτεχνία και το εθιμικό δρώμενο των Μωμόγερων.

Φάκελο υποψηφιότητας για εγγραφή στον ίδιο κατάλογο της UNESCO έχει υποβάλει η Ελλάδα (από κοινού με τις Γαλλία, Ελβετία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία, Κύπρο, Σλοβενία) για την τέχνη της ξερολιθιάς. Ο φάκελος υποψηφιότητας πρόκειται να αξιολογηθεί από τις αρμόδιες επιτροπές της UNESCO το φθινόπωρο του 2018.

Στην ίδια απόφαση επισημαίνεται "η ποιοτική τεκμηρίωση του φακέλου συνολικά" και υπογραμμίζεται ότι "η θερμή έκφραση υποστήριξης της υποψηφιότητας από την κοινότητα του ρεμπέτικου ανέδειξε συναρπαστικές προσωπικές αφηγήσεις, άμεσα συνδεδεμένες με το στοιχείο".

Το ρεμπέτικο, ένα ξεχωριστό κεφάλαιο του ελληνικού αστικού λαϊκού πολιτισμού, άκμασε το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Με επιρροές από το δημοτικό και το μικρασιάτικο τραγούδι, αντικατοπτρίζει το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της εποχής όπου αναπτύχθηκε και ιδιαίτερα τη ζωή των φτωχότερων τάξεων και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Στην πορεία, η κοινωνική βάση του επεκτάθηκε στους πρόσφυγες, στην εργατική και τη μεσοαστική τάξη, ενώ σήμερα αποτελεί ζωντανή και δημοφιλή πολιτιστική κληρονομιά που αναγνωρίζεται πλέον όχι μόνο από τους Έλληνες, αλλά από ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Η υποψηφιότητα του ρεμπέτικου απέσπασε παράλληλα τον έπαινο του Oργάνου Aξιολόγησης (Εvaluation Body) της Σύμβασης, για την ποιότητα των δράσεων διαφύλαξης που σχεδιάζονται και ιδιαίτερα για τα εκπαιδευτικά προγράμματα για την ανάδειξη του ρεμπέτικου και της πολυσχιδούς σημασίας του, κυρίως μεταξύ των νέων.

Η Διεύθυνση Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, υπηρεσία του ΥΠΠοΑ αρμόδια για την εφαρμογή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO 2003) στην Ελλάδα, αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάδειξη όψεων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που έως σήμερα παρέμεναν συνήθως στο περιθώριο, καθώς δεν υπήρχε το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για την προβολή τους κυρίως σε διεθνές επίπεδο.

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, το ρεμπέτικο διδάσκεται όλο και περισσότερο στα μουσικά σχολεία, τα ωδεία και τα πανεπιστήμια, γεγονός που έχει συμβάλει στην αύξηση της διάδοσής του. "Οι μουσικοί και οι λάτρεις του ρεμπέτικου εξακολουθούν να διαδραματίζουν ένα ρόλο-κλειδί για τη διαιώνιση αυτής της πρακτικής" προστίθεται.