XanTheater

  • Τώρα επισημαίνουν όλοι (μα όλοι, ακόμη και οι αμίλητοι των τελευταίων χρόνων) κάθε λακκούβα και κάθε ατέλεια της πόλης
  • Για γέλια και για κλάματα: Σιωπή ή μετρημένες κουβέντες ολόκληρων χρόνων μετατράπηκαν σε φλογερό ενδιαφέρον και βομβαρδισμό ιδεών και προτάσεων!
  • ...και ξαφνικά εμφανίζονται από το πουθενά διάφοροι απίθανοι και... πιθανοί τύποι φωνάζοντας "φύγετε όλοι, ήρθαμε εμείς και θα κάνουμε τους δήμους της Ξάνθης παραδείσους"!
  • ...και κάποτε να μάθουμε πως δεν είναι πυροσβεστική υπηρεσία, αλλά πυροσβεστικό σώμα
  • Δεν έχουν ώρα ανάρτησης (πονηρά σκεπτόμενοι), γράφουν όμως "συμβαίνει αυτή την ώρα"! Κι ο αναγνώστης συγχύζεται (και με τις δύο έννοιες της λέξης)...
  • Το είδαν στο indeXanthi.gr και τους άρεσε. Προσέτρεξαν στην πηγή, το έκαναν copy-paste αλλά... ξέχασαν να την αναφέρουν. Όπως κάνουν καθημερινά...

Myblogs.gr

Τον συλλογικό τόμο "Θέματα ρωσικής και αρμενικής λαογραφίας από τη Ρωσία, την Αρμενία, την Ελλάδα και τον ευρύτερο παρευξείνιο χώρο (19ος-21ος αιώνες)" παρουσιάζει το απόγευμα (19.00) της Τετάρτης 13 Φεβρουαρίου στην αίθουσά της η Αρμενική Κοινότητα Ξάνθης.

Τον τόμο θα παρουσιάσουν οι

  • Μανόλης Γ. Βαρβούνης, καθηγητής Λαογραφίας στο τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και πρόεδρός του
  • Κατερίνα Μάρκου, επίκουρη καθηγήτρια Κοινωνικής και Ιστορικής Ανθρωπολογίας του Βαλκανικού Χώρου στο τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
  • Ιωάννης Μ. Μπακιρτζής, επίκουρος καθηγητής Οθωμανικής και Τουρκικής Ιστορίας στο τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
  • Κατερίνα Σχοινά, φιλόλογος, υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Ροδόπης
  • Νίκος Κόκκας, εκπαιδευτικός, υποψήφιος διδάκτωρ Λαογραφίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης

Την εκδήλωση θα συντονίσει η Γαρυφαλλιά Γ. Θεοδωρίδου. Εκ μέρους της εκδοτικής ομάδας θα απευθύνει σύντομο χαιρετισμό ο Ελευθέριος Κ. Χαρατσίδης.

Την έκδοση επιμελήθηκαν οι

  • Levon Η. Abrahamian, καθηγητής Εθνογραφίας-Ανθρωπολογίας στο Ινστιτούτο Αρχαιολογίας και Εθνογραφίας Κρατικής Ακαδημίας Επιστημών της Αρμενίας
  • Yuri D. Anchabadze, διδάκτωρ Ιστορίας, προεξάρχων επιστημονικός συνεργάτης στο Ινστιτούτο Εθνολογίας και Ανθρωπολογίας Ακαδημίας Επιστημών της Ρωσίας
  • Ελευθέριος Κ. Χαρατσίδης, επίκουρος καθηγητής Εθνογραφίας του Παρευξεινίου Χώρου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Μανόλης Γ. Σέργης, καθηγητής Λαογραφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Γαρυφαλλιά Γ. Θεοδωρίδου, διδάκτωρ Λαογραφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.

Η έκδοση αποτελεί συνέχεια μιας ανάλογης προσπάθειας, την οποία έφεραν εις πέρας το 2015 οι τρεις τελευταίοι εκ των συν-επιμελητών του παρόντος τόμου, με την έκδοση του συλλογικού πονήματος "Από το Αραράτ στον Όλυμπο - Θέματα αρμενικής λαογραφίας" από τις εκδόσεις "K.&M. Αντώνη Σταμούλη". Ως επίκεντρο των λαογραφικών ενδιαφερόντων της τίθεται η μελέτη δύο «ξένων, αγνώστων σχετικά στην Ελλάδα λαογραφιών», της ρωσικής και της αρμενικής, με πλούσιο «παραδειγματικό υλικό» από πολλές επιμέρους εκφάνσεις τους, ενώ συνεχίζεται η συνεργασία του τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών με άλλα πανεπιστημιακά ιδρύματα, μέσω της συμμετοχής ρώσων, αρμενίων και ελλήνων επιστημόνων. Οι εργασίες αναφέρονται σε θέματα «ιστορικής» και «σύγχρονης» λαογραφίας και εθνογραφίας, από τον 19ο αιώνα μέχρι τις αρχές του 21ου, κυρίως δε σε τομές και συγκυρίες, σε κοσμογονικές πολιτικο – οικονομικο - ιστορικές αλλαγές.

Οι δυο λαοί που μελετώνται (ρώσοι και αρμένιοι) είναι ιστορικοί και ήλθαν σε (αποδεδειγμένη ιστορικά) πολιτιστική επαφή με ό,τι αυτή συνεπάγεται στο διάβα των αιώνων. Πέντε τουλάχιστον υπερκείμενοι παράγοντες καθόρισαν (περισσότερο ή λιγότερο) τον πολιτισμό τους: Η ορθοδοξία, το «Βυζάντιο», η οθωμανική αυτοκρατορία, η διασπορά, οι διαμάχες τους με τον οθωμανικό/τουρκικό κόσμο. Ο γεωγραφικός χώρος στον οποίο αναφέρονται οι επιμέρους θεματικές του τόμου είναι (ευρύτερα) αυτός των παρευξεινίων χωρών και ειδικότερα

  • της Ρωσίας και της «ιστορικής» αλλά και σύγχρονης Αρμενίας
  • της οθωμανικής αυτοκρατορίας και του τουρκικού κράτους μετά το 1923
  • ο ελλαδικός, στον οποίο εγκαταστάθηκαν ποικίλοι προσφυγικοί πληθυσμοί καθ’ όλον τον 19ο αιώνα και στις αρχές των 20ού και 21ου αιώνων (Αρμένιοι, Πόντιοι επαναπατρισθέντες από τη Ρωσία κ.ά.).

Ο τόμος, βάσει του κριτηρίου της θεματολογίας του, είναι ένας κέντρων που εμπεριέχει επιστημονικές εισηγήσεις συμβατικά ταξινομημένες (για πρακτικούς λόγους) σε επιμέρους θεματικές κατηγορίες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται επίτηδες αναμιγμένα (σύμμικτα) ως προς την εθνική τους αναφορά (ρωσικά, αρμενικά) θέματα, τα οποία όμως συνέχουν (ως υπερκείμενες ιδέες) οι προαναφερόμενοι δεσμοί και συνάφειες. Ο κέντρων συνίσταται (υπό μία συνθετότερη θεώρηση) από ευρύτερες λαογραφικές ενότητες:

  • Ο μετασχηματισμένος στη σύγχρονη Αρμενία αστικός χώρος
  • Οι όψεις της θρησκευτικής συμπεριφοράς στον ορθόδοξο χριστιανικό κόσμο
  • Ο κόσμος των συμβόλων και των αναπαραστάσεων, η μνήμη και ιδίως η τραυματική των διωγμών, οι κοινότητες ατόμων (εκδιωγμένες συνήθως) «μέσα σε άλλες κοινότητες», επί μακρόν ή επ’ ολίγον συμβιούσες και οι «αντιστασιακές»/«αμυντικές» ταυτότητές τους, ο αγώνας για τη διατήρησή ή την ενίσχυση αυτών των ταυτοτήτων, η κατασκευή στερεοτύπων για την οριοθέτηση του Άλλου συνιστούν μια άλλη ενδιαφέρουσα ομάδα θεμάτων
  • Τα «μνημεία του λόγου» και η εθιμική ζωή συνθέτουν έναν ευρύ κύκλο θεμάτων. Η λογοτεχνία, π.χ., ο έντεχνος κινηματογράφος μάς δίνουν με τον δικό της απαράμιλλο τρόπο και πάλι θαυμαστές πολιτιστικές αναπαραστάσεις του βίου των λαών, με τη διεισδυτική πολιτισμική τους ανάλυση. Η εθιμική ζωή των δύο λαών είναι διάσπαρτη από πλήθος μαγικών, μαγικοθρησκευτικών αντιλήψεων, η πίστη στις οποίες οδηγούσε τον «παραδοσιακό» τους άνθρωπο σε πλήθος ποιητικών δράσεων
  • Ο υλικός βίος, στην «παραδοσιακή» εκδοχή του και στη σύγχρονη διασύνδεσή του με ποικίλες όψεις της συνολικής κοινωνικής ζωής.