INDEXANTHI.GR
Αρθρογραφία

Μια ελληνίδα εκπαιδευτικός στη Νορβηγία

Παναγιώτα Αρβανίτη, κάτοικος Νορβηγίας, εκπαιδευτικός: «Το ασύγκριτο όπλο του νορβηγικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι η ολοκληρωτική προσήλωση στην ανάπτυξη του παιδιού. Δεν τους ενδιαφέρει μόνο να βγάζουν έξυπνους και ικανούς μαθητές, αλλά πρωτίστως ευτυχισμένους ανθρώπους χωρίς ψυχολογικά προβλήματα που θα τους ταλαιπωρούν αργότερα για μια ζωή. Η εκπαίδευση είναι ανθρωποκεντρική και όχι γνωσιοκεντρική. Οι γνώσεις έπονται. Προηγείται ο άνθρωπος. Και όλο αυτό αποδίδει και θα συνεχίσει να αποδίδει. Δεν βλέπεις δυστυχισμένους μαθητές και αυτό είναι κατόρθωμα».

Η 37χρονη Παναγιώτα Αρβανίτη είναι κάτοικος Νορβηγίας εδώ και δέκα χρόνια. Παντρεμένη με δύο παιδιά. Σπουδάζει νηπιαγωγός στο παιδαγωγικό τμήμα του Πανεπιστημίου Vestfold. Σε δύο εβδομάδες ξεκινά την πρακτική της σε δημοτικό σχολείο της περιοχής Horten. Και ανυπομονεί…

Αναδημοσιεύουμε όσα είπε σε ενδιαφέρουσα συνέντευξή της στον Αλέξανδρο Βαλσαμίδη (bangladeshnews):

Οι διαφορές ανάμεσα στα δύο συστήματα είναι τεράστιες. Να πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: Η φοίτηση σε ένα δημοτικό σχολείο της Νορβηγίας διαρκεί επτά χρόνια. Η βασική διαφορά με ένα ελληνικό σχολείο είναι πως τα παιδιά δεν έχουν αυτόν τον τεράστιο φόρτο εργασιών για το σπίτι. Διαθέτουν… ελεύθερο χρόνο. Έχουν βέβαια και τα νορβηγόπουλα μαθήματα για το σπίτι, αλλά ο/η δάσκαλος/α τους δίνει εργασίες για ένα μόνο μάθημα, π.χ. μαθηματικά. Θα έχουν να ολοκληρώσουν δυο-τρεις ασκήσεις και μετά είναι ελεύθερα. Δεν έχουν εργασίες για πέντε-έξι μαθήματα όπως γίνεται στην Ελλάδα.

Στη Νορβηγία απεχθάνονται την «παπαγαλία» και δίνουν προτεραιότητα στην κριτική σκέψη. Τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται. Θυμάμαι από τα δικά μου σχολικά χρόνια στην Ελλάδα, πως έπρεπε όλα να τα μαθαίνω μέσω «παπαγαλίας». Για αυτό και δεν θυμάμαι σχεδόν τίποτα. Μαθαίναμε τα μαθήματα λες και ήταν «ποιηματάκια». Δεν έμαθα να σκέφτομαι. Χρειάστηκε να έρθω στη Νορβηγία για να μάθω να χρησιμοποιώ το μυαλό μου σωστά. Οι ώρες διδασκαλίας και στα δύο δημοτικά, ελληνικά και νορβηγικά, είναι πάνω κάτω οι ίδιες. Ένα από τα φοβερά πλεονεκτήματα των νορβηγικών σχολείων πάντως είναι πως ενώ τα ελληνόπουλα θα γυρίσουν σπίτι τους την Παρασκευή το μεσημέρι με ένα… «τόνο» μαθημάτων, ασκήσεων και επαναλήψεων, στη Νορβηγία το Σαββατοκύριακο είναι… homework free για τους μαθητές. Μπορούν να ασχοληθούν με ό,τι επιθυμούν, αξιοποιώντας τον ελεύθερο χρόνο τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Έτσι και αλλιώς, ο τρόπος εκμάθησης των μαθημάτων στη Νορβηγία μόνο πιεστικός δεν είναι.

Για να είμαστε όμως δίκαιοι και ειλικρινείς με την χώρα μας, ένας καλός έλληνας μαθητής είναι πιο δυνατός στα μαθηματικά από τον αντίστοιχο νορβηγό. Ο γιος μου τελείωσε την τρίτη δημοτικού στην Ελλάδα και εντάχθηκε στην τετάρτη της Νορβηγίας. Μπορεί άνετα να παρακολουθήσει τα μαθήματα που διδάσκονται στην έκτη δημοτικού. Αλλά ακόμη και σε αυτό, οι Νορβηγοί είναι ένα βήμα μπροστά γιατί έχουν προσαρμόσει τη διδασκαλία των μαθηματικών ανάλογα με το επίπεδο του μαθητή. Υπάρχουν τρία βιβλία για τα μαθηματικά. Από άλλο εγχειρίδιο θα διδαχθεί ο «δυνατός» μαθητής και από άλλο ο «αδύνατος». Να σας πω και το καλύτερο; Στο δημοτικό δεν υπάρχει βαθμολογία μαθητών! Δεν υπάρχει άγχος για τους βαθμούς. Οι μαθητές μιλάνε στον ενικό στους δασκάλους και παρά την οικειότητα αυτή, αναπτύσσουν βαθιές σχέσεις βασισμένες στην κατανόηση και την ευγένεια. Στα σχολεία υπάρχουν επίσης και κοινωνικοί λειτουργοί, επιφορτισμένοι με την ψυχολογική φροντίδα των παιδιών. Βρίσκονται εκεί για να λύνουν τα προβλήματα των μαθητών.

Το δημόσιο σχολείο είναι ένα «διαμάντι». Οι εκπαιδευτικοί απολαμβάνουν υψηλούς μισθούς και κοινωνική προστασία, γιατί είναι κοινά αποδεκτός και αναγνωρισμένος ο σημαντικός ρόλος τους στην κοινωνία…

Δεν υπάρχουν φροντιστήρια εδώ. Αν ένας μαθητής αντιμετωπίζει προβλήματα, τότε οι δάσκαλοι καλούν ειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό το οποίο θα ασχοληθεί με τις γνωσιακές δυσκολίες του μαθητή. Και αυτό εντός των δημόσιων δομών παιδείας χωρίς καμία επιβάρυνση για τους γονείς. Αν ξεκινήσεις να μιλάς για τα καλά του εκπαιδευτικού συστήματος εδώ, δεν θα μπορείς να σταματήσεις: Το σχολείο είναι επιφορτισμένο με ολόκληρη σειρά αθλημάτων για τα παιδιά, όπως το σκι! Τα μαθαίνουν μέχρι και μουσική. Όλα τα σχολεία έχουν τη φιλαρμονική τους. Φυσικά και υπάρχουν και τα ιδιωτικά σχολεία. Τα δημόσια όμως δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα. Στα δημόσια θα δεις φτωχά και πλούσια παιδιά να συνυπάρχουν αρμονικά. Οι γονείς από την πλευρά τους είναι πολύ ευχαριστημένοι από την ποιότητα της εκπαίδευσης που λαμβάνουν τα παιδιά τους. Και πώς να μην είναι, όταν μαθαίνουν τουλάχιστον δύο ξένες γλώσσες. Όταν τελειώνεις το λύκειο εδώ, είσαι ένα βήμα πριν το Proficiency. Στην Ελλάδα πρέπει να δώσεις ένα «σκασμό» λεφτά σε φροντιστήρια για να πάρεις αυτό το πτυχίο. Στη Νορβηγία τα μαθαίνεις στο σχολείο χωρίς να δώσεις «φράγκο» έξω.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν κάθε λόγο να είναι αποδοτικοί. Οι δάσκαλοι στα δημόσια δημοτικά λαμβάνουν μηνιάτικο από 3.000 έως 4.500 ευρώ μεικτά. Η μισθοδοσία τους εξαρτάται από τον δήμο που είναι τοποθετημένο το σχολείο. Πλήρης και αποτελεσματική αποκέντρωση. Δεν θα ακούσεις κανένα δάσκαλο να παραπονιέται για τις υψηλές κρατήσεις στον μισθό του. Το δημόσιο στην Νορβηγία χαρακτηρίζεται από υψηλή ανταποδοτικότητα. Το καλοκαίρι δικαιούνται δύο μήνες άδεια καθώς τα σχολεία εδώ ξεκινούν τον Αύγουστο. Αν ένας εκπαιδευτικός ασθενήσει μπορεί να απουσιάσει έναν ολόκληρο χρόνο από την δουλειά του και ακόμη να πληρώνεται. Αν η ασθένεια του είναι σοβαρή και πρέπει να λείψει παραπάνω χρόνο από την εργασία του, το κράτος θα φροντίσει να του παρέχει ένα κοινωνικό επίδομα για να καλύψει τις ανάγκες του. Υπάρχει ένα πολύ ισχυρό κοινωνικό συμβόλαιο.

Πού να δείτε και τις και τις σχέσεις εκπαιδευτικών και γονιών. Εξαιρετικές. Το Α και το Ω είναι η εμπιστοσύνη μεταξύ τους. Γίνονται διαρκώς meetings. Ενημερώνουν τους γονείς για την πρόοδο των παιδιών τους. Τους λένε πού πρέπει να δώσουν βάση, πώς θα καλύψουν τα κενά τους. Είναι αδιανόητο ένας εκπαιδευτικός στη Νορβηγία να μιλήσει υποτιμητικά για ένα μαθητή. Εδώ προσπαθούν να βρουν λύσεις στα προβλήματα που ανακύπτουν. Ενδιαφέρονται για την ευτυχία των μαθητών, για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Θέλουν τα παιδιά να είναι κοινωνικά, όχι απομονωμένα. Να έχουν φίλους. Υπάρχει η εξής φιλοσοφία: Αν ένα παιδί δεν είναι καλά μέσα του, αν αντιμετωπίζει ψυχολογικά προβλήματα, δεν μπορεί να αποδώσει ως μαθητής και ως άνθρωπος. Επικεντρώνονται στην ψυχή των μαθητών. Τους αντιμετωπίζουν ισάξια και ισότιμα.

Η «δύναμη» των δασκάλων πάντως είναι πολύ μεγάλη, παρόλο που οι ίδιοι είναι χαμηλών τόνων και όχι αλαζόνες. Υπόκεινται βέβαια και αυτοί σε πολύ αυστηρούς κανόνες. Απαγορεύεται κάθε είδους βία στα σχολεία. Λεκτική και σωματική. Ακόμη και στον πωπό να τα χτυπήσει μπορεί να βρεθεί φυλακή. Την ίδια ώρα πάντως οι δάσκαλοι, αν εντοπίσουν κάποιο παιδί να φέρει σημάδια κακοποίησης και αποδειχθεί ότι ευθύνονται οι γονείς, έχουν το δικαίωμα να καλέσουν άμεσα την αστυνομία! Οι γονείς καταλήγουν στην φυλακή και τα παιδιά σε μια πολύ ισχυρή Πρόνοια. Πρώτιστο μέλημα είναι η ασφάλεια και η ευημερία των παιδιών. Δεν αστειεύονται με αυτά τα πράγματα οι Νορβηγοί! Όπως δεν αστειεύονται και τα συνδικάτα τους, τα οποία είναι υπεύθυνα για την προστασία των εκπαιδευτικών και τις διαπραγματεύσεις με το κράτος για μισθολογικά ζητήματα.

Και κάτι τελευταίο για το μάθημα των θρησκευτικών καθώς μαθαίνω πως στην Ελλάδα έχει ξεσπάσει «πόλεμος»: Στη Νορβηγία οι μαθητές δεν προσεύχονται και απαγορεύεται κάθε είδους προσηλυτισμός. Τα θρησκευτικά είναι ένα ουδέτερο μάθημα στο οποίο τα παιδιά μαθαίνουν τι αντιπροσωπεύει κάθε θρησκεία. Επισκέπτονται μάλιστα ναούς άλλων θρησκειών για να μάθουν. Κοντολογίς: Ένα εκπληκτικά αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα σε μια χώρα υπόδειγμα.

Λίγα πράγματα για τη Νορβηγία

Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά για αυτή την σκανδιναβική χώρα. Αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι η Νορβηγία βρίσκεται μέσα στην πρώτη πεντάδα των πιο ευτυχισμένων χωρών του πλανήτη σύμφωνα με τον Ο.Η.Ε., με την Ελλάδα να καταλαμβάνει την… 99η θέση από τις συνολικά 157 χώρες της κατάταξης.

 

Σχετικά άρθρα

Σχόλιο της Φ.Ε.Ξ. για τον Κώστα Λαχά

Super User

Οι “θηριωδίες” του δικτάτορα Gaddafi

Super User

Για την αποκατάσταση ορισμένων πραγμάτων…

Super User

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Δείτε περισσότερα

Πολιτική απορρήτου και cookies