INDEXANTHI.GR
Πολιτισμός

Οι σημερινές προβολές του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

Προτελευταία ημέρα προβολών ταινιών του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης από τη Φ.Ε.Ξ. στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης, με το πρόγραμμα (18.00-23.35) να διαμορφώνεται ως εξής:

18.00: “Μάνες και κόρες” – Μαρία Νικολάου (28′)

Τον Ιούλιο του 1936, τότε που ανοίγει το Χαρέτσι για την αγορά των κουκουλιών, ξεκινά η μεγάλη απεργία των σηροτρόφων και των μεταξεργατριών στην περιοχή του Σουφλίου. Κρατά περίπου δέκα μέρες. Ξεσηκώνεται όλη η επαρχία. Οικογένειες ολόκληρες έρχονται στο Σουφλί. Κατασκηνώνουν στην κεντρική πλατεία. Η εργατική βοήθεια μοίραζε ψωμιά, κουλούρια και πενήντα δράμια τυρί. Υπήρχαν και πλούσιοι άνθρωποι που τα διέθεσαν όλα. Μέρα-νύχτα η πλατεία γεμάτη. Το σύνθημα «εκατό ή θάνατος» (εκατό δραχμές η τιμή αγοράς ανά κιλό των κουκουλιών). «Μεροκάματο αύξηση, νερό και καλύτερες συνθήκες» για τις μεταξεργάτριες. Έντονη αγωνιστική διάθεση και η Πνύκα ανοιχτό βήμα για όλους. «Τις αγορεύειν βούλεται».

19.00: “Μόνος ή αλληλέγγυος;” – Χρύσα Τζελέπη, Άκης Κερσανίδης (73′)

Η μοναξιά δεν είναι απλά ένα υπαρξιακό ζήτημα αλλά αποτέλεσμα των πολιτικών που ακολουθήθηκαν στα χρόνια των μνημονίων. Η αλληλεγγύη ήρθε ως απάντηση στην κοινωνική απομόνωση. Το ντοκιμαντέρ για το Κοινωνικό Ιατρείο Αλληλεγγύης στη Θεσσαλονίκη ξεκινά από τη βασική αφορμή της δημιουργίας του, την απεργία πείνας των τριακοσίων μεταναστών εργατών το 2011. Στη συνέχεια, μέσα από τις μαρτυρίες ασθενών και μελών του Κ.Ι.Α., αποτυπώνει τον αποκλεισμό από το δικαίωμα στην περίθαλψη. Το ιατρείο εν μέσω της χειρότερης ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνει η Ελλάδα εξυπηρετεί τις ανάγκες πολιτών, μεταναστών και ελλήνων που βρήκαν κλειστές τις πόρτες του συστήματος υγείας. Παράλληλα διερευνά το αν η αλληλεγγύη ως πρακτική «μεταγγίζεται» μέσα από αυτές τις δομές στην κοινωνία.

20.20: “Καλημέρα γειτόνισσα…” – Τάνια Χατζηγεωργίου (59′)

Δεκαοχτώ ναυτικά μίλια ανατολικά της Αμοργού, βρίσκεται η Κίναρος. Μία νησίδα του Αιγαίου πελάγους στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Κυκλάδων και Δωδεκανήσων. Τρεις άνθρωποι, ένας τόπος, ένα όνειρο. Η Ρηνιώ δίνει μια υπόσχεση να μην αφήσει τον τόπο που γεννήθηκε μόνο του. Στο «ταξίδι» της επιστροφής την ακολουθεί ο άνδρας της και ο γιος της. Η ζωή όμως είχε άλλα σχέδια. Ο φακός παρατηρεί την καθημερινότητα και τον αγώνα της Ρηνιώς να κρατήσει ζωντανά τα χώματα όπου γεννήθηκε και περπάτησαν οι άνθρωποί της. Μια προσπάθεια της σκηνοθέτριας να καταγράψει μέσα από τη δική της ματιά, ενσωματώνοντας την κάμερα στη σχέση της με την πρωταγωνίστρια και να αφήσει τα γεγονότα να κυλήσουν μέσα σε πραγματικό χρόνο.

21.15: “Το πεδίον του Άρεως, η γιαγιά Νισά και ο Αλή” – Άγγελος Κοβότσος, Αννέτα Παπαθανασίου, Αντ. Τολάκης (27′)

Η γιαγιά Νισά ήρθε από το Ιράν με άλογο. Ο Αλή, διερμηνέας από το Αφγανιστάν, έρχεται στην Ελλάδα για δεύτερη φορά κυνηγημένος από τους Ταλιμπάν. Ο 17χρονος Ζεκρολά θέλει να φτάσει στην Ευρώπη από τα βορεινά σύνορα της χώρας. Όλοι με ένα κοινό θέλω: να σωθούν και να ζήσουν. Τρεις σκηνοθέτες συναντιούνται και κινηματογραφούν αυτούς τους απελπισμένους ανθρώπους που αναζήτησαν την ειρήνη στο κέντρο της Αθήνας, στο πάρκο που φέρει το όνομα του θεού του πολέμου: το Πεδίο του Άρεως.

21.45: “Ο Βυσσινόκηπος, ο Μίκυ Μάους και ο Νίκος Καραθάνος” – Ηλίας Γιαννακάκης (110′)

Ο Νίκος Καραθάνος αποτελεί την πιο ιδιαίτερη περίπτωση στο ελληνικό θέατρο των τελευταίων δέκα χρόνων. Στον “Βυσσινόκηπο” του Τσέχοφ, από την πρώτη μέρα των προβών τόνισε στα μέλη της ομάδας του ότι θα επιχειρήσουν να οδηγηθούν σε «κάποιες βίαιες σκηνές παιδικών αναμνήσεων με στόχο μια ομορφιά…». Ο Ηλίας Γιαννακάκης και η Αποστολία Παπαϊωάννου βρέθηκαν με τις κάμερές τους στο χώρο των προβών του “Βυσσινόκηπου” από την πρώτη κιόλας μέρα. Κυριολεκτικά από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε το χτίσιμο μιας σπουδαίας και συγκινητικής παράστασης. Έχοντας κατακτήσει μια μεγάλη οικειότητα με τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα του, καθώς δύο χρόνια νωρίτερα είχαν φτιάξει την ταινία για τη “Γκόλφω” που είχε ανέβει από την ίδια ομάδα στην Επίδαυρο, μεταφέρουν στο θεατή μια ανεπανάληπτη εμπειρία καλλιτεχνικής δημιουργίας.

 

Σχετικά άρθρα

Ξαναρχίζουν σήμερα οι «Προβολές της Πέμπτης της Ε.Λ.Μ.Ε.»

Super User

Εκπαιδευτική περιήγηση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αβδήρων

Super User

Καρναβάλι Ξάνθης: Πληρώματα και στολές των συλλόγων

Super User

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Δείτε περισσότερα

Πολιτική απορρήτου και cookies