Τις προσφορές και τις εκπτώσεις «κυνηγούν» ολοένα και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές στα super markets, επιχειρώντας να εξοικονομήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα στις αγορές τους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (Ι.Ε.Λ.Κ.Α.) 2016/2017, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, 88% των καταναλωτών εξοικονομεί χρήματα μέσω προσφορών, κουπονιών ή δωροεπιταγών που προφέρουν οι αλυσίδες super markets και προμηθευτές των προϊόντων (εδώ τα περυσινά στοιχεία).
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το 59% των καταναλωτών εξοικονομεί τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών του και το 32% τουλάχιστον 10%. Η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 10% περίπου. Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος πάνω από επτά ευρώ ανά εβδομάδα, τριάντα ευρώ μηνιαία ανά νοικοκυριό και 375 ευρώ ετησίως. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2010, εξαιτίας τόσο της μείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου όσο και της αύξησης τόσο του ποσοστού των πωλήσεων που πραγματοποιείται μέσω προσφορών, όσο και της αύξησης της μέσης έκπτωσης ανά προσφορά.
Ένα ιδιαίτερα σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι μία σταθερή συσχέτιση της εξοικονόμησης μέσω προσφορών και εκπτώσεων στο super market, με την εβδομαδιαία δαπάνη. Συγκεκριμένα, όσο αυξάνεται η εξοικονόμηση μέσω προσφορών και εκπτώσεων, τόσο αυξάνεται η δαπάνη στο super market, όσο και η εξοικονόμηση μέσω των προσφορών και εκπτώσεων. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές που εξοικονομούν λιγότερο από 5% έχουν μέση εβδομαδιαία δαπάνη 74,76 ευρώ και εξοικονομούν μόλις δύο ευρώ ανά εβδομάδα. Αντίθετα οι καταναλωτές που εξοικονομούν 20% έως 30%, έχουν μέση εβδομαδιαία δαπάνη 89,46 ευρώ, αλλά εξοικονομούν 22 ευρώ ανά εβδομάδα ή 1.163 ευρώ τον χρόνο.
Πρόκειται για ένα αναμενόμενο εύρημα, καθώς είναι λογικό ότι οι καταναλωτές που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες και άρα υψηλότερη δαπάνη (π.χ. οικογένειες με παιδιά), κυνηγούν περισσότερο τις προσφορές προκειμένου να αποκομίσουν μεγαλύτερη αξία. Αντίθετα καταναλωτές με μικρότερη δαπάνη, όπως π.χ. εργένηδες, φοιτητές κ.α. είναι πιο αδιάφοροι προς τις προσφορές και αρκετά βιαστικοί στις αγορές τους.
Η έρευνα καταναλωτών του Ι.Ε.Λ.Κ.Α. καταγράφει ενδιαφέροντα ευρήματα σε σχέση με τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την επιλογή προσφορών και προωθητικών ενεργειών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, δύο στις πέντε επισκέψεις στο super market έχει ως αφετηρία κάποια προσφορά για την οποία ενημερώθηκε ο καταναλωτής πριν επισκεφθεί το κατάστημα, κάτι που με δεδομένο ότι μέσος Έλληνας καταναλωτής επισκέπτεται το super market 4,5 φορές ανά εβδομάδα, πρακτικά σημαίνει ότι περίπου δύο φορά την εβδομάδα ο καταναλωτής αφιερώνει χρόνο για την αγορά (ή και κυνήγι) προσφορών. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι ένας στους δύο καταναλωτές 50% δηλώνει ότι ψάχνει ενεργητικά για προσφορές και εκπτώσεις στο διαδίκτυο και στα φυλλάδια των αλυσίδων super markets πριν επισκεφθεί το κατάστημα για τις αγορές του.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της υιοθέτησης των «έξυπνων» αγορών από τους καταναλωτές, λόγω της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών καταγράφονται και άλλες σημαντικές τάσεις. Συγκεκριμένα, το 71% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές στις αγορές στο super market και το 63% ότι οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξει το κατάστημα που θα επισκεφθεί. Το 76% των καταναλωτών δηλώνει ότι αγοράζει περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις σε σχέση με το παρελθόν. Ποσοστό 46% των καταναλωτών είναι διατεθειμένο μέχρι και να αλλάξει το πρόγραμμα και τη διατροφή του αν βρει καλές προσφορές σε κάτι άλλο από την αρχική του λίστα, κάτι που υποδηλώνει τη μεγάλη διείσδυση στην καθημερινότητα του φαινομένου των προσφορών και εκπτώσεων.
Τέλος, οι καταναλωτές αξιολογούν ιδιαίτερα θετικά τις επιδόσεις των super markets στον τομέα αυτό, με το 79% του κοινού να δηλώνει ότι είναι εύκολο να βρει προσφορές στο super market και το 74% να δηλώνει ότι συγκριτικά με άλλα καταστήματα, στο super market βρίσκει περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις.
Γιάννης Τσατσάκης– “Ύπαιθρος” (με πληροφορίες από Α.-Μ.Π.Ε.)