INDEXANTHI.GR
Κοινωνία

Μείωση της δαπάνης των νοικοκυριών στα είδη παντοπωλείου

Συνεχίζεται η πτωτική τάση της κατανάλωσης στα super markets, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα ετήσιας έρευνας καταναλωτών του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών με δείγμα 2.400 ατόμων από όλη τη χώρα.

Συγκεκριμένα, η πλειονότητα των καταναλωτών (60%) δηλώνει ότι το 2015 μείωσε την αξία των αγορών από το super market σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το ποσοστό αυτό των καταναλωτών είναι μικρότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά του 2012 και του 2013, αλλά εξακολουθεί να αποτυπώνει μία συνεχή αρνητική τάση.

Την τελευταία τετραετία, ποσοστό άνω του 60% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι μειώνει τις αγορές του από το super market. Συνολικά η μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου έχει μειωθεί την τελευταία πενταετία κατά 17,4%, ενώ η συγκεκριμένη δαπάνη σε τρόφιμα κατά 14,8%. Το 2010 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαία σε είδη παντοπωλείου 460 ευρώ ενώ το 2014 ήταν 380 ευρώ (δηλαδή 80 ευρώ λιγότερο). Συνολικά οι δαπάνες παντοπωλείου, διατροφής και εστίασης (δηλαδή οι δαπάνες που σχετίζονται με τη διατροφή) μειώθηκαν κατά 21,4% την πενταετία 2010-2014.

Όμως, ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε σε αξία, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών έμεινε σταθερή και μάλιστα αυξήθηκε λίγο. Το 2010 η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αντιστοιχούσε στο 23,5% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2014 αντιστοιχούσε στο 26%, δηλαδή αυξήθηκε κατά 2,5%. Πρακτικά, ενώ η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε, οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) μειώθηκαν με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό. Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής, εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια είναι πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιόδους οικονομικής κρίσης.

Ένα μεγάλο μέρος της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται αντιστοιχεί στην αξιοποίηση από τον καταναλωτή προσφορών και εκπτώσεων. Συγκεκριμένα, εννέα στους δέκα καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών και επτά στους δέκα τουλάχιστον 5% της αξίας των αγορών τους. Η μεσοσταθμική εξοικονόμηση είναι 11,2%, η οποία δεν αποκλίνει από τις μετρήσεις που έχει πραγματοποίηση το Ι.Ε.Λ.Κ.Α. για την πραγματική εξοικονόμηση του καταναλωτή από τις αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων.

Πρακτικά, το καταναλωτικό κοινό προσπαθεί να αγοράσει τα ίδια πράγματα που αγόραζε δαπανώντας λιγότερα χρήματα. Πρόκειται άλλωστε για βασικά αγαθά τα οποία δεν μπορούν περικοπούν. Εκτιμάται ότι η αξιοποίηση προσφορών-εκπτώσεων αντιστοιχεί στο 60% της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται. Το υπόλοιπο 40% αντιστοιχεί σε μεταβολή καταναλωτικών συνηθειών προς φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων (π.χ. κοτόπουλο αντί για μοσχάρι) και αξιοποίηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Όσον αφορά στο 2015, η εκτίμηση είναι ότι θα παρατηρηθεί νέα μείωση στη δαπάνη ειδών παντοπωλείου αντίστοιχης με αυτή του 2014 και πιθανότατα λίγο μεγαλύτερη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της ΕλΣτατ για τον δείκτη κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο, η μείωση του δείκτη για το 2015 για τα καταστήματα ειδών διατροφής είναι 1,5% σε σχέση με το 2014, έναντι 0,9% το 2014 σε σχέση με το 2013. Με αυτά τα δεδομένα, μία εκ νέου μείωση της τάξης των είκοσι ευρώ (5%) ανά νοικοκυριό μηνιαίως (240 ευρώ ανά έτος) είναι πολύ πιθανή, με δεδομένη μάλιστα την αύξηση του Φ.Π.Α. τον Αύγουστο του 2015.

Αυτή είναι και η εκτίμηση των καταναλωτών όπως αποτυπώνεται στην έρευνα καταναλωτών του Ι.Ε.Λ.Κ.Α. Η πλειονότητα των καταναλωτών (52%) δηλώνει ότι 2016 θα μειώσει εκ νέου την αξία των αγορών της από το super market, το 30% θα τη διατηρήσει στα ίδια επίπεδα και μόλις 18% θα την αυξήσει. Μεσοσταθμικά οι καταναλωτές δηλώνουν στην έρευνα ότι περιμένουν η δαπάνη τους στο super market το 2016 να μειωθεί κατά 3,2%.

πηγή: Α.-Μ.Π.Ε.

 

0 Reviews

Write a Review

Σχετικά άρθρα

Απροστάτευτες γυναίκες στους καταυλισμούς

Super User

Δελτίο εργατικής αντιπληροφόρησης

Super User

Δελτίο εργατικής αντιπληροφόρησης

Super User

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Δείτε περισσότερα

Πολιτική απορρήτου και cookies