INDEXANTHI.GR
Διάφορα

Αναλυτικά στοιχεία για τις εξαγωγές του 2016

Στα 25,11 δισ. ευρώ από 25,48 δισ. το 2015 διαμορφώθηκε η ετήσια αξία των εξαγωγών για το 2016, υποχωρώντας κατά 1,5% εξαιτίας κυρίως των διακυμάνσεων στις διεθνείς τιμές των πετρελαιοειδών (που αντιστοιχούν στο 30% περίπου των συνολικών εξαγωγών της χώρας).

Τα στοιχεία προέρχονται από ανάλυση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών.

Οι απώλειες του κλάδου των πετρελαιοειδών υπολογίζονται σε 690 εκατομμύρια ευρώ. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, η αύξηση εξαγωγών που προκύπτει είναι της τάξης του 1,2% ή κατά 225,5 εκατομμύρια ευρώ, στα 18,59 δισ. ευρώ, επίδοση που αποτελεί νέο ιστορικό ρεκόρ (σε τρέχουσες τιμές).

Στο 12μηνο του 2016, οι συνολικές εξαγωγές της χώρας αυξήθηκαν κατά 2,9% προς τις χώρες της Ε.Ε., ενώ αντίθετα μειώθηκαν κατά 6,5% προς τις τρίτες χώρες, διαμορφώνοντας σύνθεση συμμετοχής σε επίπεδα 55,7% υπέρ των κρατών-μελών (έναντι 44,3% των τρίτων χωρών). Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 4,4% προς τις χώρες της Ε.Ε., ενώ μειώθηκαν κατά 4,8% προς τις τρίτες χώρες, αντανακλώντας σε ένα σημαντικό βαθμό και την πορεία της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου. Ως αποτέλεσμα αυτών των κινήσεων, το ποσοστό των ελληνικών προϊόντων που κατευθύνονται στις αγορές των κρατών-μελών ανέρχεται πλέον στο 67,8% (έναντι μόλις 32,2% των τρίτων χωρών).

Ο χάρτης των εξαγωγών

Όπως προκύπτει από την ανάλυση του Π.Σ.Ε. και του Κ.Ε.Ε.Μ. επί των στοιχείων της ΕλΣτατ, σε επίπεδο έτους 2016 η Ιταλία εξακολουθεί να αποτελεί τον σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών, ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία. Στην τρίτη θέση η Κύπρος, ξεπέρασε πλέον την Τουρκία (3η το 2015), ενώ στις ίδιες θέσεις με την προηγούμενη χρονιά στη σχετική κατάταξη ακολουθούν κατά σειρά η Βουλγαρία (5η θέση), οι Η.Π.Α. (6η) και το Ηνωμένο Βασίλειο (7η). Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν κατά σειρά ο Λίβανος (από 9η θέση το 2015), η Ρουμανία (με άνοδο δύο θέσεων) και η Αίγυπτος (με υποχώρηση κατά δύο θέσεις από το 2015).

Ενδεικτικό ωστόσο του γεγονότος των μακροοικονομικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες εξαγωγείς, είναι ότι σε δέκα από τις είκοσι κυριότερες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα καταγράφονται αρνητικές επιδόσεις σε σχέση με το 2015.

Στη λίστα με τις εκατό πρώτες χώρες εμφανίζονται πλέον (σε σχέση με το 2015) και οι Τουρκμενιστάν (62η θέση), Αζερμπαϊτζάν (74η), Κουρασάο (80η θέση), Σενεγάλη (83η), Ανταρκτική (85η), Κολομβία (91η), Μαυριτανία (94η), Φιλιππίνες (95η), Συρία (96η), Μπαχρέιν (97η) και Λουξεμβούργο (99η).

Οι είκοσι κυριότερες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα το 2016

  • Ιταλία (2.830,5 εκατομμύρια ευρώ)
  • Γερμανία (1.952,6)
  • Κύπρος (1.625,3)
  • Τουρκία (1.350,6)
  • Βουλγαρία (1.307,0)
  • Η.Π.Α. (1.095,4)
  • Ηνωμένο Βασίλειο (1.074,5)
  • Λίβανος (1.051,4)
  • Ρουμανία (762,3)
  • Αίγυπτος (750,1)
  • Γαλλία (710,2)
  • Ισπανία (702,9)
  • Ολλανδία (611,1)
  • Π.Γ.Δ.Μ. (566,3)
  • Σαουδική Αραβία (447,1)
  • Πολωνία (398,4)
  • Γιβραλτάρ (381,4)
  • Αλβανία (378,4)
  • Βέλγιο (345,2)
  • Λιβύη (331,8 εκατομμύρια ευρώ).

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, πέραν της ήδη αναφερθείσας αύξησης προς την Ε.Ε. (2,9%), καταγράφεται μια αντίστοιχη άνοδος προς τις δεκαοκτώ χώρες της ευρωζώνης κατά 2,8%. Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του G7 (-2%), ενώ σημαντικές ποσοστιαίες μειώσεις λόγω των τιμών των καυσίμων παρατηρούνται στις εξαγωγές προς τις χώρες του Κόλπου (-27,5%), τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του O.P.E.C. (-9,6%) και προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (-7,5%). Στην αντίθετη κατεύθυνση, πολύ μεγάλη αύξηση των εξαγωγών παρατηρείται προς τις αναδυόμενες B.R.I.C.S. (28,4%), κυρίως λόγω της ανόδου των εξαγωγικών επιδόσεων προς την Κίνα και τη Βραζιλία.

Τα προϊόντα

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η συνολική μείωση (-1,5%) οφείλεται στη συνεχιζόμενη πτωτική πορεία των εξαγωγών καυσίμων (κατά -9,1%). Ουσιαστικά αμετάβλητες (-0,1%) παρέμειναν για το 2016, σε σύγκριση με το 2015, οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων, που αποτελούν το 44% των συνολικών εξαγωγών.

Στον αντίποδα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες κατά 7,6%. Τέλος, οριακά μειωμένες εμφανίζονται οι εξαγωγές πρώτων υλών (-0,6%) ενώ οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας “Είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα” μειώνονται κατά -10,5%.

Σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυσης, η μόνη διαφορά στην κατάταξη των δέκα κορυφαίων προϊόντων είναι η επάνοδος των ψαριών στο top 5, ξεπερνώντας τα εμπιστευτικά προϊόντα. Σε ό,τι αφορά στην πρώτη εικοσάδα ξεχωρίζει η μεγάλη άνοδος των πορτοκαλιών και η είσοδος σε αυτή των καπνών.

Από τις νέες εισόδους στα κορυφαία εκατό εξαγόμενα ελληνικά προϊόντα ξεχωρίζουν τα βιομηχανικά πολυμερή χημικά (74η θέση), τα καπνιστά ψάρια (82η), το ρύζι (93η) και τα είδη υγιεινής (94η).

Τα είκοσι κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα το 2016

  • Ορυκτέλαια πετρελαίου
  • Φάρμακα για λιανική πώληση
  • Αλουμίνιο σε πλάκες
  • Παρθένο λάδι
  • Ψάρια
  • Εμπιστευτικά προϊόντα
  • Ελιές και λαχανικά διατηρημένα
  • Τυριά
  • Μηχανές επεξεργασίας δεδομένων
  • Σωλήνες κάθε είδους
  • Βαμβάκι
  • Τσιγάρα
  • Αλουμίνιο σε ράβδους
  • Αλουμίνιο σε φύλλα
  • Ροδάκινα
  • Αλουμίνιο σε κράματα
  • Καπνά
  • Τσιμέντα
  • Πορτοκάλια
  • Παρασκευάσματα διατροφής.

 

Σχετικά άρθρα

Συνεδριάζει το Περιφερειακό Συμβούλιο Α.Μ.-Θ.

Super User

1η Ολυμπιακή Γιορτή Σπόρων και 17η Γιορτή Σπόρων του “Πελίτι”

Super User

Ημερίδα από το Κ.Π.Ε. Παρανεστίου και το “Πελίτι”

Super User

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Δείτε περισσότερα

Πολιτική απορρήτου και cookies