INDEXANTHI.GR
Διάφορα

Φιλοσοφία για παιδιά από τη “Φιλαναγνωσία”

Δύο ακόμη παιδικά τμήματα, αυτή τη φορά ενός πρωτότυπου διδακτικού κύκλου με τίτλο “Φιλοσοφία για παιδιά“, ξεκινούν τα πρωινά κάθε Σαββάτου από τη “Φιλαναγνωσία”.

Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα ακόλουθα:

Ο Κομφούκιος από τον 5ο αιώνα π.Χ. τόνιζε πως “η γνώση χωρίς φιλοσοφικό στοχασμό είναι μάταιη και ο φιλοσοφικός στοχασμός χωρίς επιστημονική γνώση είναι κούφιος”. Ουσιαστικά, τόνιζε τον διαλεκτικό και αντίστροφο χαρακτήρα της μάθησης, η οποία οδηγεί στην αυτεπίγνωση και νοηματοδότηση των ανθρώπων.

Η φιλοσοφία για παιδιά πρέπει να συμβάλει στην ανάπτυξη όχι μόνο της λογικότητας, αλλά και στην ανάπτυξη των κοινωνικών, συναισθηματικών και ηθικών ευαισθησιών των παιδιών. Η αναζήτηση της αλήθειας πάει μαζί με την καλλιέργεια της εντιμότητας, της ειλικρίνειας, της συμπόνιας, της αλληλεγγύης και της δημιουργίας. Η φιλοσοφία με αυτό τον τρόπο αποκτά άμεση πρακτική εφαρμογή.

Σας καλούμε κάθε Σάββατο 10.00-11.00 και 11.00-12.00 για παιδιά από επτά ως δώδεκα ετών (χωρίζονται κατά ηλικίες) και στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας φιλοσοφούμε μέσα από τα παραμύθια. Για περαιτέρω πληροφορίες καλέστε μας στο τηλέφωνο 25410 67540.

  1. Τμήμα 1ο: από επτά ως εννιά ετών, στις 10.00-11.00
  2. Τμήμα 2ο: από δέκα ως δώδεκα ετών, στις 11.00-12.00.

Από τον Πυθαγόρα και τον Επίκουρο μέχρι τον Yaspers και τον Lipman, σε συσχέτιση με την πεζογραφία και την ποίηση

Τα θέματα-μαθήματά θα βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τον άνθρωπο, το λογικό του, την ψυχή του, την κοινωνία, την ιστορία, τις θρησκείες, την αλήθεια, τη φιλία, τις ηθικές και κοινωνικές αξίες, την εργασία, το εμπόρευμα, την παραγωγή, την ανταλλαγή, την οικονομία και τις κρίσεις της, την εκμετάλλευση, την αλλοτρίωση, την ελευθερία, τον έρωτα, την αγάπη, τη ζωή, την ευτυχία, τον θάνατο, την πολιτική, το κράτος, τους φιλοσόφους και τη διδασκαλία τους, τις πρώτες αρχές του κόσμου, τη μεγάλη έκρηξη, τις μαύρες τρύπες, το σύμπαν και τους νόμους που το κυβερνούν, καθώς και τη θέση τους μέσα σ’ αυτό.

Το κίνημα «Φιλοσοφία για παιδιά» είναι ένα φιλοσοφικό-παιδαγωγικό κίνημα που το πρωτογνωρίσαμε στην Αμερική τη δεκαετία του 1970 με τον Matthew Lipman που αναγνωρίζεται ως ιδρυτής της φιλοσοφίας για παιδιά. Έδωσε μεγάλη βαρύτητα στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων “συλλογιστικής” στη σκέψη τους μέσω της διδασκαλίας της λογικής. Ο Lipman μέσω των ερευνητικών προγραμμάτων υποστήριξε πως η φιλοσοφία είναι μια δραστηριότητα και (όχι ένα σύνολο θεωριών και δεδομένων) που έχει τη δυνατότητα και πρέπει να ασκείται σε παιδιά ηλικίας τεσσάρων ως δεκαεπτά ετών, ως ερευνητική, διαλογική και κριτική διαδικασία. Ο Lipman υποστήριζε πως η ικανότητα των παιδιών να σκέφτονται αφαιρετικά, τα φέρνει πιο κοντά στη φιλοσοφία. Η ιδέα μιας φιλοσοφίας για τα παιδιά επεκτάθηκε ταχύτατα σε αρκετές χώρες της Ευρώπης με ταχύτατη επιτυχία, μελετάται συνεχώς μέσα από μία ογκώδη βιβλιογραφία και συνεχώς εξελίσσεται. Ας θυμηθούμε λιγάκι τον Σωκράτη και θα ανακαλύψουμε την ταύτιση αυτής της ιδέας. Αν και ο Lipman εξοστρακίζει αυτή την ιδέα και στέκεται στη λογική, οι μέθοδοι του Σωκράτη ήταν ιδιαίτερα βοηθητικές. Οι βασικές μέθοδοι που ακολουθούσε ο Σωκράτης ήταν η «διαλεκτική» και η «μαιευτική» και μέσα από αυτές οδηγούσε τους νέους να ανακαλύψουν την αλήθεια μέσω ερωτημάτων που τους έθετε και μέσω του διαλόγου. Στόχος του ήταν να μάθει στους νέους πώς να σκέφτονται και όχι τι να σκέφτονται. Ως προς το πρόγραμμα που έθεσε ο Lipman, στόχος του είναι να οξύνει την κριτική σκέψη των παιδιών από τη νεαρή ηλικία τους, έτσι ώστε να κατακτήσουν εκείνα τα στοιχεία τα οποία θα διαμορφώσουν στο μέλλον ενεργούς και δημοκρατικούς πολίτες.

Αφορμή είναι ένα λογοτεχνικό βιβλίο: διήγημα, μυθιστόρημα, παραμύθι με έναν κεντρικό ήρωα που θέτει τους προβληματισμούς του. Ειδικότερα αν ο ήρωας είναι της δικής τους ηλικίας, θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των παιδιών, θα ταυτιστούν μαζί του και θα προσπαθήσουν να επιλύσουν τα προβλήματα που έχουν τεθεί στην ιστορία.

Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος τα παιδιά μαθαίνουν:

  • Να σκέφτονται
  • Να οξύνουν την κριτική τους σκέψη
  • Ν’ αναπτύξουν τις ικανότητες πειθούς
  • Να ακούν και να επεξεργάζονται την άποψη του συνομιλητή τους.

 

0 Reviews

Write a Review

Σχετικά άρθρα

Γενική συνέλευση του Συλλόγου Μικρασιατών Ξάνθης

Super User

Λαϊκό γλέντι της ΑντΑρΣυΑ

Super User

Το πρόγραμμα καταπολέμησης κουνουπιών στην Π.Ε. Ξάνθης

Super User

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Δείτε περισσότερα

Πολιτική απορρήτου και cookies