INDEXANTHI.GR
Πολιτισμός

Το βιβλιοπωλείο “δύο” προτείνει

«Η βούληση του λαού» Εντουάρντο Κολόμπο

“Η νεοφιλελεύθερη στιβάδα, αυτοπαρουσιάζεται ως το αναμφίλεκτο πλαίσιο της δυτικής δημοκρατίας μετά το τέλος των ολοκληρωτισμών. Όταν ανακινεί κανείς το κοινωνικό ζήτημα, όταν σκέφτεται ότι η επανάσταση δεν είναι απλώς ένα ιστορικό γεγονός, αλλά μια αναγκαία στιγμή στο δρόμο για έναν εις βάθος μετασχηματισμό της ιεραρχικής κοινωνίας, γίνεται αμέσως θιασώτης των Γκούλαγκ που δελεάζεται απ’ τον ολοκληρωτισμό, οπαδός του αστυνομικού κράτους του 20ού αιώνα, έως καθυστερημένος ιακωβινο-μαρξιστής που δεν καταλαβαίνει τι είναι” (Eduardo Colombo).

Αυτό είναι το σύγχρονο κοινωνικο-ιστορικό πλαίσιο στο οποίο ο συγγραφέας με την παρούσα σπονδυλωτή συλλογή κειμένων επιχειρεί μια εις βάθος αναζήτηση των θεμελιακών του χαρακτηριστικών. Δεν εστιάζει σε μια απλή καταγραφή γεγονότων και σπουδαίων επαναστατικών συμβάντων αλλά στη διαύγαση της σημασίας εκείνων των καθοριστικών στιγμών όπου ανιχνεύεται η καπήλευση, από πλευράς των κυρίαρχων, των πράξεων και των εννοιών που έφερε στο ιστορικό προσκήνιο η “εισβολή” των μαζών. Η βούληση του λαού καθόρισε το σύγχρονο, μόνιμα ανασφαλές, κοινωνικό-πολιτικό καθεστώς που λέγεται Κράτος και αναφέρεται ως δημοκρατία.

Μια αναζήτηση που αναδεικνύει την παράλληλη ιστορική πορεία της αναρχίας με τη δημοκρατία, αλλά και τις διαφορές τους, έχοντας και οι δύο μια βασική και κοινή ιστορική συνισταμένη: Την πάση θυσία απόκρυψη της υπεξαίρεσης της εξουσίας από πλευράς των ελίτ, με τίμημα για τη μεν αναρχία τη διαρκή συκοφάντησή της ως κατάσταση χαοτικής ανομίας που ρέπει συνεχώς προς τη βία, για τη δε δημοκρατία, την ταύτισή της με το Κράτος και τις εκλογές και τη διαρκή συκοφάντηση του λαϊκού παράγοντα -της πηγής της εξουσίας- ως ενός, εν δυνάμει και ενστικτωδώς, βίαιου όχλου που καιροφυλαχτεί να λιντσάρει και να καταστρέψει.

Ο αναρχισμός του Colombo δεν αποτελεί παρά τη δική του ιδιαίτερη ανάγνωση, μία από τις βασικές στη σύγχρονη αναρχική σκέψη, επουδενί όμως τη μοναδική. Να αναφέρουμε ενδεικτικά πως ο Colombo αποτελεί τον βασικό εκφραστή του ενός εκ των αντίπαλων πλευρών στη σεισμογενή διαμάχη περί της Επανάστασης, απέναντι στους Tomas Ibanez και Nico Berti5.

Η όποια προσπάθεια κατανόησης του αναρχισμού θα χρειαστεί να αφήσει πίσω της ερμηνείες που η σύγχρονη έρευνα έχει αποδείξει το αβάσιμό τους. Η διαρκώς αυξάνουσα βιβλιογραφία, μελετητών που από τη δεκαετία του εβδομήντα και μετά στράφηκαν ξανά στον αναρχισμό με σκοπό την επαναξιολόγηση και αποκατάστασή του, δεν αποδέχεται πλέον θέσεις όπως ο αναρχισμός ως «επαναστατικός ρομαντισμός [ή ως] ριζοσπαστικό χιλιαστικό κίνημα» (ο αναρχισμός για παράδειγμα του Τσόμσκυ δεν μπορεί να αναγνωριστεί σε καμία από τις δύο αυτές ερμηνείες. Παρεμπιπτόντως, δεν θα μπορούσε να αναγνωριστεί ούτε στον αναρχισμό του Colombo). Συνεπώς και για να καταλήξουμε, δε χρειάζεται να σπάσουμε το αβγό του αναρχισμού για να το κάνουμε να σταθεί όρθιο, μπορούμε ακόμη καλύτερα να επιλέξουμε τη κατάλληλη γι αυτό αβγοθήκη, τη θέση δηλαδή που του αναλογεί στην πολιτική θεωρία και φιλοσοφία και την κατανόηση και αξιολόγησή του ως τέτοιας.

«Και τα βουνά μίλησαν» Καλέντ Χοσεϊνί

Σ’ ένα χωριό στο Αφγανιστάν, δύο αδέλφια μεγαλώνουν χωρίς τη μητέρα τους και βρίσκουν αποκούμπι ο ένας στον άλλον. Για την τρίχρονη Παρί, ο Αμπντουλάχ είναι περισσότερο σαν μητέρα παρά ο μεγαλύτερος αδελφός της. Για τον δεκάχρονο Αμπντουλάχ, η Παρί είναι όλη του η ζωή. Όταν ο πατέρας τους παίρνει την απόφαση να πουλήσει την Παρί στους πλούσιους Βαχντάτι που μένουν στην Καμπούλ, τα αδέλφια χωρίζουν.

Καθώς τα χρόνια περνούν, η Παρί ξεχνά το παρελθόν της και κάποια στιγμή μετακομίζει στο Παρίσι μαζί με τη θετή μητέρα της. Ο Αμπντουλάχ παραμένει στο Αφγανιστάν και παλεύει καθημερινά για να επιβιώσει, χωρίς ποτέ να καταφέρει να γιατρέψει την πληγή του αποχωρισμού από την αδελφή του. Οι δρόμοι τους θα διασταυρωθούν και πάλι αλλά θα είναι πια πολύ αργά για να καλύψουν τον χαμένο χρόνο.

Από την Καμπούλ στο Παρίσι και από το Σαν Φρανσίσκο στην Τήνο, ξετυλίγεται η συγκινητική και αξέχαστη ιστορία μιας οικογένειας, τα μέλη της οποίας αγαπούν, μισούν, προδίδουν, τιμούν και θυσιάζονται. Ένα μυθιστόρημα που μιλάει για το πώς νοιαζόμαστε ο ένας για τον άλλον και πώς οι επιλογές που κάνουμε επηρεάζουν τις επόμενες γενιές.

O Καλέντ Χοσεϊνί γεννήθηκε το 1965 στην Καμπούλ του Αφγανιστάν. Η οικογένειά του πήρε πολιτικό άσυλο στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1980. Σήμερα ζει στην Καλιφόρνια όπου εργάζεται ως γιατρός. Το πρώτο του μυθιστόρημα “Χαρταετοί πάνω απ’ την πόλη” έχει καταφέρει να γοητεύσει κριτικούς λογοτεχνίας και αναγνώστες. Τα δικαιώματα έχουν πουληθεί σε 30 χώρες και το βιβλίο ήδη γυρίζεται κινηματογραφική ταινία από την Dream Works και τη Wonderland Films, σε σκηνοθεσία Σαμ Μέντες.

 

Σχετικά άρθρα

Nathalie Micallef: Από τη Μάλτα στην Ξάνθη

Super User

Τελετή αποφοίτησης μαθητών εργαστηρίου του Ι.Θ.Τ.Π.

Super User

Εκπαιδευτικά προγράμματα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ξάνθης για τον Μάιο

Super User

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Δείτε περισσότερα

Πολιτική απορρήτου και cookies