INDEXANTHI.GR
Παιδεία

Κείμενο-καταπέλτης Ελλήνων και Γερμανών πρυτάνεων

Κείμενο «καταπέλτη» για την υπαγωγή της παιδείας στα μνημόνια συνυπέγραψε η σύνοδος των Γερμανών πρυτάνεων με την αντίστοιχη των ελληνικών πανεπιστημίων, στη κοινή διήμερη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο την Τετάρτη 4 και την Πέμπτη 5 Ιουνίου.

Στο κείμενο που συνυπέγραψαν οι Γερμανοί πρυτάνεις υπογραμμίζονται τα εξής:

  • Οι δημοσιονομικές περικοπές που επέβαλε η ελληνική κυβέρνηση στα δημόσια πανεπιστήμια αποτελούν σημαντική απειλή για τη λειτουργία τους αλλά και γενικότερα για το σύστημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ελληνικών πανεπιστημίων πραγματοποιήθηκαν δίχως την ύπαρξη ολοκληρωμένου σχεδίου για το μέλλον του ελληνικού πανεπιστημιακού συστήματος και κατ’ επέκταση για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Διακυβεύονται οι ευκαιρίες των μελλοντικών γενιών.
  • Το γεγονός αυτό θέτει σε αμφισβήτηση τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες μελλοντικών γενιών, κυρίως σε περιφέρειες με δομικές αδυναμίες, παρότι προσπάθειες για την περαιτέρω ανάπτυξη του πανεπιστημιακού συστήματος άρχισαν πριν από αρκετές δεκαετίες. Εάν διακυβεύονται οι ευκαιρίες των μελλοντικών γενιών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η Ελλάδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο της απώλειας καινοτόμας δημιουργικότητας, τόσο σε επίπεδο φοιτητών όσο και σε επίπεδο ακαδημαϊκού προσωπικού. Λόγω των δραστικών περικοπών του εισοδήματος του ακαδημαϊκού προσωπικού των πανεπιστημίων, αυτό υποχρεώνεται είτε να εγκαταλείψει τη χώρα είτε να αναζητήσει επιπλέον έσοδα εκτός του πανεπιστημίου.
  • Για το λόγο αυτό, οι υπογράφοντες ζητούν από το υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας να θέσει άμεσα ένα τέλος στην άσκοπη δημοσιονομική πολιτική της και να αναθέσει σε μια ανεξάρτητη διεθνή επιτροπή εμπειρογνωμόνων την παροχή συμβουλών στους ελληνικούς φορείς χάραξης πολιτικής αναφορικά με την ανάπτυξη του ελληνικού πανεπιστημιακού συστήματος. Επισημαίνοντας το -σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα– χαμηλό βαθμό αυτονομίας των ελληνικών πανεπιστημίων, οι υπογράφοντες υποστηρίζουν τις προσπάθειες ενδυνάμωσης της αυτονομίας τους.
  • Επιπρόσθετα, οι υπογράφοντες αναμένουν από την ελληνική κυβέρνηση να αξιοποιήσει τους διαρθρωτικούς πόρους, οι οποίοι διατίθενται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ευρύτερη προώθηση της εκπαίδευσης, της έρευνας και της καινοτομίας των ελληνικών πανεπιστημίων, επενδύοντας με αυτό τον τρόπο στο μέλλον.
  • Οι σύνοδοι πρυτάνεων αποφάσισαν να συστήσουν μια κοινή επιτροπή για την παρακολούθηση και προώθηση της πανεπιστημιακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών καθώς και την εκπόνηση σχετικών προτάσεων.
  • Παράλληλα, οι υπογράφοντες ζητούν από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας να υποστηρίξει το ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα μέσω της ενίσχυσης της συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών και γερμανικών πανεπιστημίων. Λόγω του μεγάλου αριθμού των υφιστάμενων κοινών προγραμμάτων έρευνας και διδασκαλίας, οι απειλές που αντιμετωπίζει το ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα, θέτουν σε κίνδυνο τις προοπτικές σε ακαδημαϊκό επίπεδο, αλλά και τις αναπτυξιακές δυνατότητες των πανεπιστημίων της Γερμανίας.
  • Για τους λόγους αυτούς, οι εκπρόσωποι των συνόδων των πρυτάνεων και προέδρων των ελληνικών και γερμανικών πανεπιστημίων έχουν προβεί σε μια σειρά συμπληρωματικών προτάσεων με θέμα τη συνεργασία στο πλαίσιο ενός αντίστοιχου συμφωνητικού και έχουν αναδείξει τα -εν δυνάμει- πεδία συνεργασίας.
  • Η παθητική στάση απέναντι στο «κενό» που δημιουργείται στην ανώτατη εκπαίδευση στην «καρδιά» της Ευρώπης, δεν επηρεάζει μόνο τον ελληνικό λαό, αλλά επηρεάζει το σύνολο της Ευρώπης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα παραμένει ισχυρός παράγοντας και συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη συνεργασιών εντός της Ευρώπης και στην ανάπτυξη ενός κοινού τοπίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι υπογράφοντες ζητούν από τις κυβερνήσεις των δύο χωρών να λάβουν σοβαρά υπόψη τους το γεγονός αυτό και να δρομολογήσουν μια διαδικασία διασφάλισης της περαιτέρω ανάπτυξης του ελληνικού πανεπιστημίου συστήματος, το οποίο δύναται να ωφελήσει και να εμπλουτίσει τόσο την Ελλάδα και τη Γερμανία, όσο και την Ευρώπη.

Το κείμενο υπογράφουν οι καθηγητές:

  • Εκ μέρους της συνόδου πρυτάνεων Γερμανίας: Δρ Horst Hippler (πρόεδρος), Δρ Dieter Lenzen (αντιπρόεδρος), Δρ Karl-Dieter Grüske (αντιπρόεδρος)
  • Εκ μέρους της συνόδου πρυτάνεων Ελλάδας: Δρ Πάρις Τσάρτας (πρόεδρος), Δρ Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος (αντιπρόεδρος), Δρ Ιωάννης Μυλόπουλος (αντιπρόεδρος).

Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν ο προεδρεύων της συνόδου, πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου – καθηγητής Πάρις Τσάρτας και τα μέλη του προεδρείου της συνόδου, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, πρύτανης του Α.Π.Θ. και καθηγητής Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, πρύτανης του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου. Στην ελληνική αντιπροσωπεία συμμετείχαν επίσης η αντιπρύτανης του Παντείου πανεπιστημίου, καθηγήτρια Ισμήνη Κριάρη, ο αναπληρωτής πρύτανης του Πολυτεχνείου της Κρήτης, καθηγητής Γιώργος Σταυρουλάκης, ο αντιπρόεδρος του Διεθνούς Πανεπιστημίου, καθηγητής Νίκος Μουσιόπουλος, ο καθηγητής του Παντείου πανεπιστημίου Στέλιος Περράκης, καθώς και καθηγητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Από πλευράς γερμανικών πανεπιστημίων συμμετείχε ο πρόεδρος της συνόδου των γερμανικών πανεπιστημίων, καθηγητής Horst Hippler και οι αντιπρόεδροι της συνόδου, Karl Dieter Gruske, πρύτανης του πανεπιστημίου Erlanger της Νυρεμβέργης και Dieter Lenzen, πρύτανης του πανεπιστημίου του Αμβούργου. Την γερμανική αντιπροσωπεία συμπλήρωναν τα μέλη της συνόδου των γερμανικών πανεπιστημίων, Michael Braun, πρύτανης του Πολυτεχνείου της Νυρεμβέργης, Kai Brodersen, πρύτανης του πανεπιστημίου Erfurt, ο εκπρόσωπος της DAAD στην Ελλάδα καθώς και καθηγητές γερμανικών πανεπιστημίων.

πηγή: esos.gr

 

Σχετικά άρθρα

Δίχρονη προσχολική αγωγή και… άλλα παραμύθια

Super User

Η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Μαθητών Π.Α.Μ.-Θ. για τις εκδρομές

Super User

Απεργούν δάσκαλοι και νηπιαγωγοί στις 15 Σεπτεμβρίου

Super User

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Υποθέτουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Δείτε περισσότερα

Πολιτική απορρήτου και cookies